Iban Gorritiren Marokoko azken 20 urteetako argazkien erakusketak irekiko du Zarauzko Photomuseumen urteko programazioa

Essaouira – Haize Uria izenekoa erakusketa bikoitza da eta era analogikoan, digitalean eta sakelakoarekin ateratako formatu handiko argazkiz osatuta dago. Argazkilariak bisita gidatu bat antolatu du urtarrilaren 21erako, igandea, 12:00etan.

Iban Gorriti kazetari eta idazlearen erakusketak hasiera emango dio Zarauzko Photomuseum argazkilaritza eta zinema zentroaren urteko programazioari. Durangon 1970. urtean sortutako argazkilariak azken bi hamarkadetan Marokon ateratako bere lan grafikorik handiena ikusgai jarriko du.

Erakusketa bi atal osagarrik osatzen dute. Gorritiren beraren testu labur batekin hasiko da, herrialde afrikarrera egindako bidaietan elkarrekin bizi diren amazigh familiekin duen lotura zehaztuta. Goi Atlaseko bertakoen zuri-beltzeko hamabi erretratu etnografikorekin idatzitako pentsamendua beteko du. Horien artean, bi semeak sartu ditu, bere euskal nortasunaren eta amazigh-aren arteko zubi emozional gisa.

Hori gutxi ez, eta Marokoko protagonista horietako batzuk hilaren 21ean Photomuseumen egingo den bisita gidatuan izango dira.

20 urte, 20 argazki

Erakusketaren bigarren zatian, paper berezi batean, positibatutako 20 argazki daude, Toubkal mendia, Afrika iparraldeko garaiena, hura ezagutu zuenetik igarotako urteak bezainbeste. “Bi hamarkada hauetan diapositiba bidezko argazkiak atera ditut, bai era analogikoan, bai digitalean, bai mugikorrarekin bat. Izan ere, argazkia argi ikusi nuenean, mugikorra baitzen eskura nuen gauza bakarra”, adierazi du Gorritik.

Argazki horizontal eta karratuak ditu, metro bateko zabalerakoak, eta horien gainean, argazkilariak, modu digitalean, ‘sandwich’ moduan handigailuan, testura bat inprimatu du irudien gainean. Egileak azaldu duenez, “argazkiek unibertso propioa eta estetika komuna izatea nahi nuen, eta niri gustatzen zaizkit. Urrutitik ikusteko irudiak dira. Ikusten jolasteko. Izan ere, pinakoteka handietan denbora luzez koadroak ikustera esertzen direnen zale amorratua naiz, eta erakusketa honek magnetismo piktorialista hori lortu nahi du”. Egilea, baina, haratago doa, “horregatik, aspaldidanik lehenesten dut Turner paisajistaren koadroekin nolabaiteko lotura izan dezakeen egitura hau. Duela mende batzuetako kontinente arteko lehen bidaia handiak gogora ekartzeko aztarna bat geratzen da. Izan ere, argazkiek asko hitz egiten dute, baina denboraz kanpokoak izatea nahi nuen. 2000. urtekoak dira, baina asko XIX. mendekoak izan zitezkeen”.

Argazki gehienak espazio natural irekietan egin ditu, pausaleku onirikoa dute, oso dokumentalak dira, eta ikusteko informazio zehatza dute, inspiratzailea, bisitariaren begietara hitz egiten duena. Alegia, enfoke eta enkoadratze ikuspegitik argazki oso klasikoak dira. Honez gain, izenburua hitz-joko bat da. “Essaouira haizearen hiria bezala ezagutzen da, bizkaieraz ‘haize uria’ izango litzatekeena. Azkar ahoskatzen badugu, ia berdina dirudite”.

Hala ere, argazkiak ez daude soilik Essaouiran aterata, baizik eskualdean eta Sidi Kaouki bezalako lekuetan, Atlas Garaiko M ‘zik auzunean -Gorritik irailaren 8ko lurrikararen ondoren ia 5.000 euroko laguntza solidarioa biltzea lortu zuen-, edo Merzougan, Aljeriarekin muga egiten duen basamortuan.

Erakusketak urtarrilaren 16an, asteartea, irekiko ditu ateak, eta otsailaren 18ra arte bisitatu ahal izango da. Astelehenetik igandera, 10:00etatik 14:00etara, eta 17:00etatik 20:00etara bisita daiteke. Asteazken eta ostiraletan sarrera doakoa da Photomuseumen (bost solairuko museo monografikoa), eta gainerako egunetan sarrerak 6 euro balio du eta prezio murriztua 3 eurokoa da.

Argazkilariak doako bisita gidatua egingo du erakusketara igandean, urtarrilak 21, 12:00etan: “Alex Supertramp abenturazaleak zioen lez, ‘zoriontasuna partekatzen denean bakarrik da benetakoa’, eta bere esaldiari jarraiki, niretzat hain garrantzitsua den eguna familiarekin eta lagunekin partekatu nahi nuen. Jende gehiago ezagutzeko aitzakia izatea ere gustatuko litzaidake”, esan du diziplina honetan Ibn Gorriti bezala sinatzen duenak, bere izenaren ‘a’ letrarik gabe.

Hain zuzen, erabaki honen arrazoia honakoa da: “Marokoko argazkiak direnez, han ‘ibn’, arabieraz, ‘semea’ esan nahi du, eta niretzat ohore handia da ‘Gorritiren seme’ gisa sinatzea, are gehiago, serendipia hutsez Photomuseumek aukeratutako irekiera-egunean nire aita orain dela bost urte hil zen data bera izanik. Horregatik berari eskaini nahi diot erakusketa, nirekin beti ona eta aberasgarria izan baitzen; eguneko 24 orduetan prestu. Gainera, Marokorenganako maitasuna partekatzen genuen”.

Zabaldu: